Antwerpen verwelkomt nieuw restaurant 'RAS'

Monday, February 8, 2016 — RAS ofwel ‘Restaurant Aan de Stroom’ is een volledig nieuw concept in het iconische gebouw van het Zuiderterras, in 1991 herbouwd door de bekende Antwerpse architect bOb Van Reeth. Het nieuwe interieur is van de hand van de Antwerpse interieur-architecten van Co.studio, oud-studenten van Van Reeth. De jonge super getalenteerde Rinus Van De Velde maakte vier monumentale houtskooltekeningen op maat van RAS. En last but not least, het restaurant biedt als lunch en diner een verse en pure keuken en focust daarbij op seizoensproducten uit de streek. Het totaalplaatje staat voor fine dining in een rijkelijke, gezellige en kunstminnende setting met zicht op de Schelde.

EEN NIEUW CONCEPT - RESTAURANT AAN DE STROOM

Restaurant Aan De Stroom opent haar deuren in het historische pand van het Zuiderterras. RAS is een nieuw concept op een uitzonderlijke locatie, met een schitterend uitzicht op de Schelde en de stad Antwerpen. Het restaurant staat voor fine dining in een rijkelijke, gezellige en kunstminnende setting.

RAS is een totaalconcept. Het is meer dan enkel eten en drinken. Het is een beleving op zich. De verse en pure keuken biedt uiteraard gerechten van kwaliteit, met zorg bereid en met oog voor seizoen en streek.

In een setting van Antwerps design op vlak van interieur, architectuur en kunst staat lunchen of dineren bij RAS voor veel meer dan food. Je kan je ogen de kost geven met het warme interieur van Co.studio, het authentieke ontwerp van bOb Van Reeth en de internationaal geprezen kunst van Rinus Van de Velde.

Samen met vrienden, familie of zakenpartners maak je bij RAS tijd om te genieten. Naast het restaurant staan ook de feestzaal en de vergaderruimte met dakterras ter beschikking voor private events of meetings.

FOOD - HET RESTAURANT

RAS biedt een fijne selectie van klassiekers, aangevuld met originele gerechten. De pure en verse keuken focust op seizoens- en streekproducten. Eenvoud en topkwaliteit staan voorop. Zo kiest RAS voor leveranciers van de bovenste plank: bakkerij Toon De Clerck, beenhouwerij Luc De Laet & Van Haver, kaasmeester Van Tricht en vishandel De Jager.

RAS opent voor lunch en diner en biedt een beknopte maar goed uitgedachte vaste kaart met een mooi aantal wisselende suggesties op het ritme van de seizoenen. Een uitgebreide wijnkaart die bovendien enkele topwijnen per glas aanbiedt, maakt het foodconcept compleet.

De keuken van RAS is dagelijks open van 11:00 tot 15:00 en van 18:00 tot 22:00

HET DESIGN - Co.studio

Voor de nieuwe vormgeving van RAS werd beroep gedaan op het Antwerpse designbureau Co.studio. Een vaste waarde in Antwerpen met meer dan 60 architectuur- en interieurprojecten in binnen-en buitenland op hun palmares.

“We werkten een nieuw design uit op maat van een restaurant. RAS is het Restaurant Aan De Stroom, dus was het evident dat we ons zouden focussen op het water. We wilden meer bezoekers laten genieten van de prachtige waterkant. De bar in het midden van de ruimte verdwijnt volledig. Aan de kant van de stad plaatsen we een nieuwe, cosy wijnbar. Beleving en gezelligheid staan centraal in het restaurant. We maken gebruik van warme materialen zoals natuursteen en notelaarhout. De intieme setting van een restaurant creëren we mede door lichttempering. We kozen voor een volledig nieuw meubilair. Stoelen met een groene bekleding en zwarte glazen tafels met goudaccenten, zullen de ruimte vullen. In combinatie met de oorspronkelijke hoge ramen en grote spiegels, creëert deze unieke setting een klassevol en gezellig restaurant”, vertelt Christian Van Suetendael van Co.studio.

Het restaurant heeft een capaciteit van 130 personen. Klanten op het terras zijn tijdens wisselvallig zomerweer zeker van een plekje binnen, op het gelijkvloers of op de vernieuwde duplex.

DINNER PARTY DYNAMICS - RINUS VAN DE VELDE

Rinus Van de Velde maakte in opdracht van RAS de reeks ‘Dinner Party Dynamics’. Hij liet zich inspireren door de originele architectuur van bOb Van Reeth en de locatie aan de Schelde in Antwerpen, waar hij ook woont en werkt. Van de Velde is geen onbekende in het kunstenaarslandschap. Hij wordt vertegenwoordigd door Tim Van Laere Gallery in Antwerpen. De hedendaagse kunstenaar mag dit voorjaar bovendien een solotentoonstelling openen in het SMAK te Gent. “Op deze jonge leeftijd al met je werk in één van de belangrijkste musea in België hangen, is toch wel heel bijzonder”, zegt Elke Segers van Tim Van Laere Gallery.

Van de Velde maakte voor RAS een reeks monumentale houtskooltekeningen op canvas. Ze zijn op maat van de ruimte gecreëerd en gaan nadrukkelijk in interactie met de architectuur van het authentieke gebouw.

“De reeks bestaat uit vier portretten van bevriende tafelgenoten die elk vanuit hun eigen perspectief een etentje beleven”, zegt Van de Velde. “Ik heb me gebaseerd op mijn eigen ervaringen tijdens een etentje in het restaurant. Zoals ik wel vaker doe in mijn recent werk, vertrok ik van geënsceneerde foto’s. Drie vrienden en ikzelf stonden hiervoor model. Met al mijn werken creëer ik een fictieve autobiografie. Dinner Party Dynamics past perfect binnen mijn oeuvre.”

De tekeningen hebben allemaal hetzelfde formaat (190 x 90 cm) en tonen de personages in een zwart vacuüm zonder enige context. Er staan tekstfragmenten onder de portretten. Ze bieden een blik op wat er tijdens een stil moment in de geïsoleerde gedachten van de personages omgaat. Van de Velde laat zijn personages speculeren over elkaar en creëert zo een sociale dynamiek tijdens een restaurantbezoek.

DE ARCHITECTUUR - bOb VAN REETH

Het Zuiderterras was en is nog steeds een opvallend gebouw en belangrijk herkenningspunt op de kaaien. Het ligt als een aangemeerd schip langs de Schelde. Verdienste voor dit uitzonderlijk ontwerp ligt bij gerenommeerd Belgisch architect bOb Van Reeth. Hij is één van de belangrijkste vernieuwers van de architectuur in Vlaanderen.

In 1965 begon hij als architect en in 1972 startte hij als leraar aan het Nationaal Hoger Instituut voor Bouwkunst in Antwerpen. In datzelfde jaar richtte hij zijn architectengroep AWG op. Van 1999 tot 2005 was hij de eerste Vlaamse bouwmeester. Van Reeth verdiende zowel nationale als internationale erkenning met zijn kenmerkende bouwwerken, zoals het Huis van Roosmalen, de Lichttoren aan Park Spoor Noord, de herontwikkeling van de Groenplaats, het Koning Boudewijn stadion, het Java-eiland in Amsterdam en het Zuiderterras.

Het herbouwen van het Zuiderterras paste in de stedelijke strategie om de stad opnieuw aan de stroom te leggen. Voor Van Reeth was het in stand houden van de wandelterrassen een belangrijk gegeven. Dit stadsbalkon eindigt namelijk in het paviljoen van het Zuiderterras. Het nieuwe gebouw kreeg in 1991 grotendeels hetzelfde volume als het oude, met een opvallende torenvormige uitbouw als extra. Transparantie en uitzicht stonden centraal in de uitwerking. Het gebouw kreeg hoge ramen en vele glaspartijen mee. Binnen werden de muren bekleed met grote spiegels. Deze combinatie schepte een sfeer van oneindige ruimte en verbondenheid met het water.

Het vierkante hoofdgebouw herbergde tot voor kort, op het niveau van het wandelterras, het ‘Café Restaurant Zuiderterras’. Op 5 februari opende RAS hier haar deuren.

HISTORIEK - ZUIDERTERRAS

Het gebouw van het Zuiderterras heeft een rijke geschiedenis. Doordat de afdaken op de Scheldekaaien rond 1884 werden aangelegd, was de Schelde niet meer zichtbaar voor de wandelaars. De stad besloot in 1885 om langs de Ernest van Dijckkaai en langs de Jordaenskaai verhoogde wandelterrassen vanaf het Steenplein op te trekken, naar het voorbeeld van Genua.

Beide terrassen eindigden op paviljoenen: het Noorderterras en het Zuiderterras. Ze waren elkaars spiegelbeeld. Eén verschil: het Noorderterras was in neogotische stijl gebouwd en het Zuiderterras oorspronkelijk in neoclassicistische stijl.

Het paviljoen van het Zuiderterras heeft sinds de aanbouw in 1886 steeds een horecafunctie gehad. Door een brand in 1973 werd het volledig vernield en in 1977 werd het dan ook afgebroken. In 1989 startte de bouw van een nieuw Zuiderterras naar ontwerp van de ArchitectenWerkGroep (AWG), onder leiding van architect bOb Van Reeth. De huidige eigenaars (van RAS) gaven opdracht tot deze wederopbouw die twee jaar duurde. In 1991 werd het project afgerond.

“Het Zuiderterras werd een pioniersproject in Antwerpen, waarbij men zich opnieuw ging focussen op de waterkant in plaats van enkel op de stadskern. De heropwaardering van de Scheldekaaien was gestart”, zegt mede-eigenaar Kristof Krekels.

Bij de opening van het Café Restaurant in 1991 wilden de eigenaars vooral het tijdloze karakter van de zaak bewaren. Deze uitdaging gaan ze ook vandaag, 25 jaar later, aan. Het paviljoen van het Zuiderterras opent zijn deuren met een nieuw totaalconcept als RAS, Restaurant Aan De Stroom.

Contacteer lies@vonyellow.be voor meer info, beeldmateriaal of interviews.
Download meer hoge resolutie beeldmateriaal via de VonYellow press room

Username: ras
Paswoord : ras antwerp

_______________________________________________________________________________________