Enes opent monumentale shop in Antwerpen

Interieur door Gert Voorjans

Woensdag 24 augustus 2016 — De bekende Antwerpse modewinkel Enes viert haar 15de verjaardag met een gloednieuw shoppingparadijs in de Volkstraat in Antwerpen. In een majestueus oud herenhuis opende Enes founding mother Muriel Van Nieuwenhove in augustus haar indrukwekkende, twee-verdiepingen-tellende lifestyle winkel, compleet met een bar en patio, badkamer, cubex keuken, en 3 bijzondere gastenkamers. Interieurarchitect Gert Voorjans zorgt voor een eclectische winkelervaring in de bijzondere privésfeer van een historische herenwoning met grandeur.

__________________________________________________________________________________________________________

CONCEPT

Met haar nieuwe multibrand store in de Volkstraat begint Muriël Van Nieuwenhove na 15 jaar aan een nieuw hoofdstuk van het succesverhaal dat Enes inmiddels is. De nieuwe shop huist in een bijzonder herenhuis, dat door Gert Voorjans omgetoverd werd tot een verrassende multibrand-multibelevingswinkel waarin het huiselijke karakter van het pand gerespecteerd werd. Zoals in elke woning is er dan ook een echte badkamer, met een mooie selectie aan beauty labels, en een originele cubex keuken, waar Muriël een bijzondere selectie aan unieke objecten en persoonlijke vondsten zal voorstellen. Er is geen ruimte voor verveling, want achter elk hoekje schuilt er een nieuwe ontdekking. In de gezellige bar aan de patio kan je ten slotte rustig iets drinken en wat blijven hangen, eventueel met een boek of tijdschrift uit de winkel.

Boven het winkelgedeelte zijn er dan nog de drie bijzondere gastenkamers én de stuurhut op het dak, die nog stammen uit de vorige functie van het pand als bed & breakfast. Hier werd gebruik gemaakt van warme stoffen in combinatie met exotisch hardhout, dat refereert naar de typische stijl van bootinterieurs.

INTERIOR

Gert Voorjans staat bekend om zijn eclectische maximalistische stijl van 'cross mixing', waarbij hij een geheel creëert van dingen die niet per sé bij elkaar passen. In het majestueuze nieuwe Enes pand zorgt Voorjans voor een multibeleving in een huiselijke privésfeer. De verschillende kamers van een woonhuis hebben een functie en die worden behouden. Zo kan je op de eerste verdieping shoppen in een iconische cubex keuken en in de badkamer vind je een selectie aan verzorgingsproducten. Doorheen de twee verdiepingen maakt Voorjans gebruikt van felle block colours, zoals Coca-Cola rood, roze, Gauloise blauw en donkergroen.

Gert Voorjans studeerde in 1985 af als interieur architect in Hasselt, en na een postgraduaat kunstgeschiedenis in Siena en een postgraduaat 'Styles & Arts' bij Sotheby's in London, startte hij een langdurige samenwerking met Axel Vervoordt. Sinds 1995 is hij verantwoordelijk voor de interieurs van Dries Van Noten winkels over de hele wereld. In 1997 opende hij zijn eigen design studio in Antwerpen en sinds 2013 is ook Gert Voorjans Asia Limited actief in Hong Kong.

Gert Voorjans is een decorateur met wereldwijde faam die bekend staat om zijn gelaagde huiselijke interieurs waarin hij invloeden van alle tijden en van over de hele wereld samenbrengt in één geheel. Hij decoreert huizen en retailconcepten in London, Madrid, New York en Tokyo. AD Collector's benoemde hem tot een van de beste interieurontwerpers van 2016.

EXTERIOR

De tuin achteraan de winkel is een creatie van Ben Berckmoes, die ook al werkte voor klanten als Hermès (Parijs), RA (Antwerpen) en 2 Many DJ's (Gent). Deze 'Non-Garden' ontstond vanuit het idee om van de buitenruimte een stabiele, onveranderlijke omgeving te maken, als contrast met de steeds veranderende collecties binnen.

Het pronkstuk is een 'Ulmus Jacqueline Hillier' (iep), die speciaal voor dit project uitgekozen en vervoerd werd naar België. Jaren geleden werd de boom aangevallen door een nachtvlinder, waardoor hij binnenin eindeloze gangetjes heeft en ontzettend fragiel is. Een op maat gemaakt juweel, geïnspireerd door medische instrumenten, ondersteunt de boom.

Een patroon van vintage stenen platen in zachte aardse kleuren zorgt voor een verderzetting van de weelderige kleuren binnen. De kleuren van het Venetiaans geïnspireerde terras zorgen voor het juiste licht op een felle zomerdag of tijdens een grijze winterdag.

"Ik wilde geen typische patio tuin creëren. Het gaat me meer om het vertellen van een verhaal. Het verhaal voor de Enes winkel gaat over respect voor de natuur. Vanuit die filosofie is ook deze bepaalde 'onvolmaakte' boom gekozen, alsook de vintage stenen platen."  - Ben Berckmoes

COLLECTIES

Enes brengt een mooie mix van handpicked vrouwencollecties. Een bijzondere selectie van binnen- en buitenlandse labels. Het Enes assortiment wordt uitgebreid met nog meer schoenen en accessoires, een selectie aan juwelen, homewear, verzorgingsproducten, boeken en magazines en bijzondere 'pièces uniques' en reisvondsten. Alles wat de wereld van Enes een beetje mooier maakt.

Mode

Homewear & Accessories

Schoenen

Virginie Morobe - Lolo Ballerina - Auguste

Beauty

Pasta del Capitano - Cowshed - True Organic - Mason Pearson - Meraki

OPENINGSUREN

ma

11:00 - 18:00

woe - do

10:00 - 18:00

vrij - zat

10:00 - 18:30

zon

13:00 - 18:00

GRAND OPENING

Je bent van harte uitgenodigd op de feestelijke opening op donderdag 8 september.

WAAR Volkstraat 58, 2000 Antwerpen
WANNEER Donderdag 8 augustus vanaf 18u
RSVP julie@enes.be

Download meer hoge resolutie beeldmateriaal in de VonYellow Press Room

U: enes
P: enesantwerp

MEER INFORMATIE

Neem contact op met lies@vonyellow.be voor een interview met Muriël Van Nieuwenhove of Gert Voorjans of voor meer informatie.