Graanmarkt 13 heropent met seizoensloze winkel

out of fashion into eternity

Donderdag 23 maart 2017 — Graanmarkt 13 founders Tim Van Geloven en Ilse Cornelissen slaan in 2017 een nieuwe weg in, weg van de fashion-race, nog meer terug naar een superpersoonlijke aanpak. Graanmarkt 13 wordt meer dan ooit een thuishaven voor seizoensloze -soms zelfs maat- en genderloze- luxe. Mode- en verzamelobjecten, voor vrouwen én mannen, die een leven lang meegaan. Later dit jaar volgt er een eigen Graanmarkt 13 lijn van producten, verhalen en diensten die stuk voor stuk de unieke identiteit van Graanmarkt 13 kracht bijzetten.

OUT OF FASHION INTO ETERNITY

Graanmarkt 13 oprichters Tim Van Geloven en Ilse Cornelissens voelden dat het tijd is voor een nieuwe aanpak. Na 7 jaar volop meedraaien in het modecircuit, de druk van de vele collecties, de snel opeenvolgende seizoenen en recente fast-fashion evolutie, kiezen ze in 2017 voor een nieuw pad. Of eerder: terug naar hun eigen superpersoonlijke pad.

Graanmarkt 13 is een enorm persoonlijk verhaal, een verhaal van een zoektocht naar bijzondere producten en diensten van boeiende ontwerpers. Ontwerpers die - net zoals Tim en Ilse - belang hechten aan vakmanschap, kwaliteit en echtheid. Op hun reizen naar Amsterdam, Parijs, London, Tokyo, LA en New York kruisen enorm veel interessante en creatieve zielen hun pad. Vanuit deze ontmoetingen ontstond het idee van een eigen Graanmarkt 13 lijn van producten, verhalen en diensten. Op die manier doorbreken ze de klassieke retailer - ontwerper relatie, waarin de emotie soms zoek is.

Emotie is zo belangrijk in ons vak en in ons leven. In alle samenwerkingen die wij aangaan zijn wij bewust op zoek naar waarde en emotie. We willen mensen terug doen dromen, plezier laten beleven en laten genieten. - Ilse Cornelissens, Graanmarkt 13

Wat echt telt is niet wat je draagt, maar de mensen die je kleding maken. Daarom steunt Graanmarkt 13 ontwerpers die hun producten op een duurzame en sociale manier creëren. Stuks voor het leven, die de wegwerpcultuur trotseren. De winkel zal een tijdloos toevluchtsoord voor ingetogen luxe worden.

Tim & Ilse zullen hun aanbod nog meer samenstellen vanuit hun eigen gevoel en vanuit hun eigen levenstijl. Met de focus op 'superpersoonlijk' en op 'selectie' in plaats van op veelheid, zonder een verlies aan echte 'fashion items' of speciale objecten. Items met een ziel die de nadruk leggen op vakkennis en met hoge kwaliteitseisen. Een soort 'luxe back to basics', met producten die de houdbaarheidsdatum van 1 seizoen ruimtijds overschrijden. Tijdloze stuks, die tevens ook maatloos en genderloos kunnen zijn.

Bij hun concept hoort ook een nieuwe visie op 'solden'. Tijdens de traditionele soldenperiodes verkoopt Graanmarkt 13 mooie stuks uit de privecollecties van klanten. Op die manier doet Graanmarkt 13 op haar eigen manier aan 'recycling'.

MANNENCOLLECTIES

In de nieuwe aanpak is er ook ruimte voor de mannen, want vanaf februari 2017 zullen mannencollecties hun intrede maken, op het eerste verdiep van het Graanmarkt 13 gebouw. Een mooie selectie van onder meer Lemaire, 7D, Sofie D'hoore, Common Projects, het unisexe Apple Trees en het gloednieuwe Salle Privée zorgt ervoor dat ook mannen hun hart kunnen ophalen bij Graanmarkt 13. Verder ging Graanmarkt 13 een samenwerking aan met het gerenommeerde Monocle Magazine. Er werd een Monocle corner ingericht met allerlei Monocle items en accessoires.

TIJDLOOS, MAATLOOS EN GENDERLOOS

Graanmarkt 13 werkt vanaf 2017 enkel nog samen met gelijkdenkende en inspirerende merken zoals CristaSeya, dat kleding ontwerpt in edities, in plaats van seizoenen, die altijd beschikbaar blijven. Ook Extreme Cashmere past perfect in het plaatje. Hun collecties zijn niet alleen tijdloos, maar ook maat- en genderloos.

Verder is er ook meer plaats voor zorgvuldig uitgekozen beauty producten, accessoires, interieurobjecten en kids items, zonder houdbaarheidsdatum. Het eerste verdiep van het Graanmarkt 13 huis wordt heringericht als 'boudoir' ruimte, waar niet alleen de mannencollecties maar ook de parfums van Astier de Villatte, het bed- en badlinnenmerk Once Milano en - exclusief voor België - het Britse skincare merk Haeckles worden aangeboden.

Een greep uit het Graanmarkt 13 aanbod

Men / Salle Privée - 7D - Common Projects - Lemaire - Sofie D'Hoore - Demain il fera jour - FEIT

Beauty / Astier de Villatte - Santa Maria Novella - Susanne Kaufmann - Kenkawai - Maison Francis Kurdjian - Haeckels - Mason Pearson - Sylvain Lehen

Home & Gifts / Astier de Villatte - Lobmeyr - Michaël Verheyden - Sirocco Living - valerie_objects - Faye Toogood - Khadi & Co - Sirocco Living - Kenkawai - Once Milano

Art / Ysbrant van Wijngaarden - Philip aguirre y otegui - Jasper Krabbé - Herma de Wit

Jewelry / Pamela Love - Shihara - Sophie Bille Brahe - Espèces-Espèces - Pearls Before Swine - Stephanie Schneider - Anna + Nina - Samuel Gassmann - Carine Vyfeyken

Kids / Jellycat - Donsje - Nathalie l’Été - Miller Goodman - Anne Claire Petit

Shoes & Bags / Mansur Gavriel - Common Projects - FEIT - Ancient Greek Sandals - Maria Jobse

OVER GRAANMARKT 13

Graanmarkt 13 is een bijzonder huis in Antwerpen, waarvan elke verdieping een ander verhaal vertelt. In één armzwaai biedt deze plek je een winkel, een restaurant, en een gastenverblijf. Het is een crossover adres vol verrassingen, waar een losse en vriendelijke sfeer hangt. Van zodra je er binnenstapt, ben je meer gast dan klant.

Graanmarkt 13 is het wonderland van bezielers Tim Van Geloven en Ilse Cornelissens. Ze zijn het brein en buikgevoel achter alles wat er in Graanmarkt 13 gebeurt. Tim en Ilse geloven in de dingen een beetje anders doen. Hun gastvrije inspiratie-oase is een verlengstuk van hun eigen manier van wonen en leven. Een microkosmos die weergeeft hoe ze de wereld ervaren. Een afspiegeling van alles waar ze voor staan, van een onafhankelijk gevoel voor mooie dingen tot een affiniteit met vakmanschap en duurzaamheid. Tim en Ilse willen hun gasten in contact brengen met alles waar ze zelf van houden.

Graanmarkt 13 verkoopt geen trends, maar mode- en verzamelobjecten die een leven lang meegaan. De winkel, die zich uitstrekt over twee - soms drie - verdiepingen, verenigt zowel grote mode-, design- en beautymerken als hun avant-garde tegenhangers. Het aanbod varieert regelmatig en bevat labels zoals Lemaire, Sofie D’hoore, Haeckels, Santa Maria Novella, Lobmeyr en Susanne Kaufmann. Tim en Ilse zoeken en selecteren alles zelf. Alles wat je in Graanmarkt 13 ziet, is door hun handen gegaan. Ze kennen het verhaal achter elk object, en zullen het je graag vertellen.

Contacteer sayrade@vonyellow voor meer informatie, beeldmateriaal en/of een interview.