Michaël Verheyden, Koen Roux en Bart America ontwerpen utilitaire luxekeuken

Te bekijken op Interieur Kortrijk 2018

Woensdag 10 oktober 2018 — Designer Michaël Verheyden, interieurbouwer Koen Roux en architect Bart America stellen op Interieur Kortrijk 2018 een gezamelijk project voor. Het Limburgse trio deelt naast een aantal belangrijke interieurnormen en -waarden eenzelfde gevoel voor esthetiek. Het resultaat van hun samenwerking is een utilitaire luxekeuken uit lokale materialen, geïnspireerd op een oeroude kasteelkeuken uit het beroemde Ludwig II -kasteel Neuschwanstein in Beieren, Duitsland.

Michaël Verheyden, Bart America en Koen Roux stellen op Interieur Kortrijk een nieuwe luxekeuken voor, maar dan wel eentje die ontdaan is van overbodige snufjes. Eerder luxueus in zijn materialen en in zijn afwerking. Het concept voor de keuken ontstond door een esthetiek te zoeken in het utilitaire, in plaats van de esthetiek het gebruik van de keuken te laten bepalen. Geen 'showkeuken’ en geheel volgens de filosofie en esthetiek die Michaël, Bart en Koen samen delen. Een keuken die bedoeld is om echt in te koken, back to the roots en misschien zelfs een tikkeltje 'Vlaamsch', ook al komt de inspiratie uit een wereldbekend kasteel in Beieren: Neuschwanstein.

Neuschwanstein

Het kasteel van Neuschwanstein (1886) is de meest populaire bezienswaardigheid van Beieren en diende als inpsiratie voor het sprookjeskasteel van Disney. De sprookjesachtige buitenkant en de zeer weelderig versierde binnenvertrekken werden gebouwd in opdracht van de megalomane Koning Ludwig II als eerbetoon aan zijn lievelingscomponist Richard Wagner. De eerder simplistische, uiterst functionele keuken -die uiteraard niet bedoeld was voor de Koning zelf om in te werken- staat in schril contrast met de overdaad van de rest van het kasteel.

De doorgedreven functionaliteit van de kasteelkeukens, waarvoor hoogkwalitatieve streekeigen materialen gebruikt werden om het intensieve gebruik te doorstaan, maakt dat deze ruimtes eeuwen later nog steeds actueel zijn.

Esthetische Functionaliteit

In de keuken van Verheyden, America en Roux ligt de focus op de elementaire handelingen die aanwezig zijn in alle keukens: opbergen, koken, afwassen. Hierin zochten ze naar functionaliteit, gebruiksgemak, logica en traditie…om zo de esthetiek hieruit af te leiden. Een keuken zonder gebruiksaanwijzing waarbij de schoonheid van de materialen terug op de voorgrond staat.

"De evolutie van het begrip ‘keuken’ van een dienstruimte naar een verblijfs- en ontvangstruimte, én de inspiratie uit het verleden, doen mij geloven dat ‘esthetische functionaliteit’ een nieuwe invalshoek kan zijn. Dat gebruiksgemak en logica ook mooi kunnen zijn. Dat bewezen methodes niet altijd geherinterpreteerd dienen te worden en dat patine en kwaliteit perfect hand in hand kunnen gaan" - Bart America

De esthetiek is er één die voortvloeit uit de keuzes van de materialen, gemaakt in functie van het gebruik. Gris d’Ardennes, een harde lokale natuursteen, voor het afwasgedeelte; een hygienisch kookgedeelte in RVS; lokaal olmen hout (uit ecologische overwegingen mbt transport en duurzaamheid). Allemaal in hun natuurlijke verschijningsvorm en op een ambachtelijke manier verwerkt.

Over Michael Verheyden, Koen Roux en Bart America

"De voorbije jaren heb ik samen mijn partner Saartje Vereecke, hard gewerkt aan een volwaardige collectie van objecten, meubelen en verlichting. Dit was niet mogelijk zonder een netwerk van vakmensen. Deze samenwerkingen zijn vaak heel persoonlijk, en een echte wisselwerking van ideeën." - Michaël Verheyden

Verheyden, Roux en America delen naast hun Limburgse roots ook een gezamelijk gevoel voor esthetiek en kwamen elkaar al vaker tegen op professioneel gebied. Interieurbouwer en meubelmaker Koen Roux en zijn team maken voor ontwerper Michaël Verheyden al jaren gesofisticeerde houten meubelen en objecten. Roux is een familiebedrijf pur sang, waar vakmanschap en expertise al 4 generaties lang worden doorgegeven. Roux staat voor interieurbouw in de ruimte betekenis van het woord en blinkt vooral uit in fineerwerk.

"Onder impuls van Michaël groeide het besef dat het tijd werd om de wereld (of toch een deeltje ervan) te laten zien wat we kunnen.  Ondertussen hadden we ook al een opdracht voor Bart in onze portefeuille, en zijn ideeën pasten perfect in onze visie. Het resultaat staat op Interieur." - Koen Roux

Bart America creëerde als architect dan weer de interieurs van de favoriete Hasseltse restaurants van Michaël en Saartje: het vroegere 12-20 en Ogst. Na een stage bij Bart Lens richtte America hij een groepspraktijk op in Brussel. Na 10 jaar keerde hij recent terug naar Limburg, waar hij zich voornamelijk focust op residentiële projecten, die hij zo persoonlijk mogelijk benadert.

Je kan de keuken bekijken op de stand van Roux (Hal 1, Stand 133) op Interieur Kortrijk vanaf 18 oktober tot en met 22 oktober.