Proef verse pasta bij 'Pici' in Antwerpen

Een nieuw restaurant op de dageraadplaats

Woensdag 23 mei 2018 — Verse pastagerechten vind je voortaan bij 'Pici', een no-nonsense pastarestaurant op de Dageraadplaats in Antwerpen. Pici gaat terug naar de essentie van de Italiaanse keuken en kiest voor kraakverse producten - zo gebruikt Pici biologische groenten en kruiden van boer Bram en boer Sjarel - en een beperkte menukaart met essentiele pastagerechten als pappardelle al ragu en pici cacio e pepe. Bovendien kunnen klanten de chefs zelf aan het werk zien terwijl zij in het midden van de zaak de pasta draaien. Pici opende eind april zijn deuren.

PICI

Pici is een nieuw pastarestaurant dat uitsluitend werkt met verse pasta's die in huis én voor de neus van de klant bereid worden: de pastamachine staat namelijk centraal in de zaak.

De menukaart van Pici is beperkt, mét reden. De bezielers van het project - tevens de gezichten achter zuurdesempizzarestaurant Standard - willen de versheid van hun producten garanderen. Zo hebben klanten de keuze uit zes à zeven antipasti, waaronder bruschette met een creme van borlotti bonen en rucola, 18 maanden gerijpte parmaham en verse mozzarella; acht pasta fresca zoals de pappardelle al ragu, ravioli di magro en de welbekende pici cacio e pepe; en vier Italiaanse desserts zoals een tiramisu, panna cotta of een heerlijk frisse scroppino. Regelmatig wordt een nieuwe pastasuggestie aan de kaart toegevoegd. Ook voor een aperitief of Italiaanse koffie ben je bij Pici aan het juiste adres. Neem plaats op het gezellige terras en vraag om een prosecco, lambrusco of ristretto.

Met Pici krijgt Antwerpen er dus - naast kraakverse zuurdesempizza's en salades bij Standard - nu ook een eenvoudig en puur restaurant met (h)eerlijke pastagerechten bij. Voor beide zaken haalt men de biologische groenten en kruiden bij boer Bram en boer Sjarel van coöperatie 'De Volle Grond'.

In de keuken wordt overigens geopteerd voor 000-bloem, de nog fijnere versie van de 00-bloem die meestal gebruikt wordt. De Italianen gebruiken de aanduiding “00” om de zogeheten uitmalingsgraad van de bloem aan te geven. 00 wil zeggen dat de bloem zeer fijn gemalen is en er veel deeltjes weg gezeefd zijn. Bij 000-bloem is dit logischerwijze nog meer het geval.

DE NAAM 'PICI'

Liefhebbers van de Italiaanse keuken kennen 'pici' als een pastavariant die doet denken aan dikke spaghettislierten. De pastasoort vindt zijn oorsprong in Toscane, een regio in Italië die gekend staat om zijn rijkdom op vlak van historisch en cultureel erfgoed. De eenvoud van de Toscaanse keuken staat hiermee in schril contrast. Zo bestaat het pici pastadeeg doorgaans slechts uit twee ingrediënten: bloem en water. Afhankelijk van de regio wordt het deeg als lange of iets kortere slierten geserveerd. Zo maken sommige Italiaanse dorpjes pici van wel drie meter lang!

Een leuk detail voor wie reeds zin heeft gekregen in een bezoekje: een recente Canadese studie heeft bewijs geleverd dat pasta, in tegenstelling tot wat lang gedacht werd, niet verdikt, maar je net een beetje gewicht doet verliezen. Een bordje verse pasta zo nu en dan kan dus zeker geen kwaad, integendeel.

Contacteer lies@vonyellow.be voor meer informatie, beeldmateriaal of een interview.

PICI
Dageraadplaats 13
2018 Antwerpen
03/828.28.80