'Tempo Polveroso' door Frederik Vercruysse bij Graanmarkt 13

Dinsdag 7 april 2015 — Graanmarkt 13 en fotoagentschap Initials LA stellen de nieuwe expositie voor van fotograaf Frederik Vercruysse. 'Tempo Polveroso' toont een fotoreeks die tot leven kwam tijdens een 'artist in residency' project in Villa Lena, Toscane. De expositie opent haar deuren voor het publiek op vrijdag 24 april en loopt tot en met 30 mei in de galerie van Graanmarkt 13 in Antwerpen.

DE EXPO

Het eerste opzet van Frederik's verblijf bij Villa Lena was een nieuwe reeks stillevens te maken. Al gauw voelde hij echter de noodzaak om eerder de zeer inspirerende omgeving in beeld te brengen, dan tussen de vier muren van de artist studio te blijven.

Zijn beelden van de marmergroeves roepen een gevoel op van schoonheid, maar tegelijkertijd ook een gevoel van tristesse. De creatie van schoonheid, ten koste van de natuur. Zonder het in beeld brengen van de mens, heb je geen idee van de ‘Larger than Life’ -schaal van deze afwijkende vorm van landschapsarchitectuur. Dit zorgt voor een abstract en schilderachtig beeld.

Bij het fotograferen van de omgeving heeft Vercruysse deze lijn doorgetrokken. De wirwar van planten lijkt wel het gekrabbel van een balpen, de condens op het venster abstraheert de zonsondergang, de hagel bezorgt het beeld een pointillistisch karakter. Dit soort gelaagdheid haalt de werkelijkheid uit zijn context waardoor er een poëtisch beeld ontstaat.

'Tempo Polveroso' ofte 'Poederige Tijd'. Een reeks van 16 bijzondere stillevens waarover een mysterieuze poederige mist lijkt te hangen.

PRAKTISCH

Tempo Polveroso door Frederik Vercruysse loopt van vrijdag 24 april tot en met 30 mei in de galerie van Graanmarkt 13. Je kan er terecht van maandag tot zaterdag, van 10u30 tot 18u30.

De werken -5 edities per werk- en een boekje met een oplage van 100 stuks worden verkocht tijdens de expo.

FREDERIK VERCRUYSSE

Frederik Vercruysse is een Belgisch fotograaf met een zeer herkenbare eigen stijl. Hij omschrijft zijn werken als stillevens in de ruime zin van het woord. Zijn doel is om het onderwerp te fotograferen in zijn puurste vorm, soms realistisch, vaak minimalistisch. Frisse, grafische beelden die in zacht licht baden kenmerken zijn werk. Frederik heeft oog voor detail en een welbepaalde esthetiek. Hij is expert in het creëren van composities, of het nu gaat om architectuur-, interieur- of stilleven fotografie.

Hij werkte al voor tijdschriften als Wallpaper, Architectural Digest Germany, A Magazine, Dwell, Casa Da Abitare en Elle Decoration. Hij kan merken en bedrijven als Airbnb, Eastpak, Muller Van Severen, villa eugénie, Raf Simons, Samsonite en vele musea en architecten tot zijn klanten rekenen.

Frederik Vercruysse wordt vertegenwoordigd door Initials LA.

INITIALS LA

Initials LA is een fotoagentschap en -productiehuis in Antwerpen, opgericht door Lies Muys en An Pauwels. Het agentschap helpt fotografen en filmmakers met hun artistieke en commerciële carrières. In enkele jaren tijd groeide Initials LA uit tot een internationaal agentschap met topfotografen in alle disciplines van de fotografie.

GRAANMARKT 13

Graanmarkt 13 is een inspirerende plek waar kunst, mode, design, lifestyle en food elkaar vinden. In de kelder huist het gerenommeerde restaurant 'Graanmarkt 13' van chef kok Seppe Nobels. Op het gelijkvloers is er de high end Graanmarkt 13 store met stijlvolle high-end mode en opmerkelijke design objecten. De galerie op de eerste verdieping toont op regelmatige basis nieuw werk van jong modetalent en interessante binnen- en buitenlandse kunstenaars. De bovenste verdieping huisvest 'The Apartment', een luxueuze verblijfplaats in het hart van Antwerpen. Het geheel is een architecturale parel van formaat, van de hand van Vincent Van Duysen.

VILLA LENA

Villa Lena is niet zomaar een hotel. Het is een inspirerende verblijfplaats voor internationale en multidisciplinaire artiesten via het 'artist in residency' programma. Fotografen, schrijvers, muzikanten, ontwerpers,...maar ook gewone stervelingen kunnen er genieten van de Toscaanse natuur, kunst en cultuur en al het lekkers er op het domein zelf gecultiveerd en klaargemaakt wordt. Villa Lena is een gezamelijk project van de oprichter van de Parijse club 'Le Baron' Lionel Bensemoun, Galeriste Lena Evstafieva en muzikant Jérôme Hadey, geen nobele onbekenden in de Parijse culturele scene.