Zuurdesem pizza's en kraakverse salades bij Standard

op de vernieuwde PAKT-site in Antwerpen

Donderdag 28 september 2017 — Op de vernieuwde Antwerpse PAKT-site, waar in gerenoveerde pakhuizen een smeltkroes van creatieve bedrijven huist, kan je voortaan terecht bij 'Standard'. Standard staat voor zuurdesempizza's uit de houtoven en frisse salades, bereid met verse, biologische groenten en kruiden vanop het dak van PAKT, een ambitieus stadslandbouwproject op de daken van de oude industriële site tussen de Lamorinièrestraat, het Groen Kwartier en de Lange Leemstraat.

STANDARD

De indrukwekkende PAKT-site is een pretentieloos topadres rijker. De bezielers van Standard streven naar een nieuwe standaard zuurdesempizza en salades. Voor de ontwikkeling van het perfecte zuurdesemdeeg  -waarmee ze twee jaar geleden begonnen-, reisden ze meermaals naar Italië.

We werken met zuurdesemdeeg omdat die lichtverteerbaar is, geen suiker bevat en dus gewoon beter is voor de gezondheid. Zuurdesem ontstaat door een natuurlijke gisting. Ons deeg krijgt tijd, en is bovendien vooral superlekker. - Michel Roose, Standard

Voor de pizzatoppings en de salades werkt Standard enkel met de beste producten. De kruiden en groenten groeien letterlijk boven je hoofd en worden biologisch gekweekt op het dak van PAKT, in samenwerking met agro- en biotechnoloog Bram Stessels van CSA De Volle Grond in Tielrode. In overleg met 'boer Bram', zullen er ook wat minder voor de hand liggende groenten zoals warmoes, koolrabi of boerenkool gekweekt kunnen worden. Geen vast menu dus, maar een verrassende kaart die geregeld verandert, op het ritme van de seizoenen. Het resultaat is een eerlijk en kraakvers seizoensgebonden menu. Al het lekkers is ook beschikbaar voor takeaway en delivery. Het eerste menu download je onderaan dit persbericht.

Ook de bijzondere 'Coeur de PAKT-tomaat' prijkt op de kaart: en speciale coeur-de-boeuf-tomaat die in de grote serre op het dak gekweekt wordt, met zaadjes die site-eigenaar Yusuf Yaman ooit kreeg in Bulgarije. De Coeur de PAKT-tomaten kunnen wel tot 1,4 kilo wegen en hebben een geweldige smaak.

Voor de biologische wijnen, de antipasti, vleeswaren van eigen bodem en kazen werkt Standard enkel met de beste leveranciers.

Elke dag klokslag 17u verwelkomt Standard de al dan niet werkende medemens met een Standard Apero (met free fingerfood)! Standard heeft een groot, gezellig terras op de binnenkoer van de PAKT-site.

STANDARD workshops

Standard wil graag haar kennis van zuurdesemdeeg delen. Daarom zal het haar keuken én houtoven ten gepaste tijden keuken openstellen voor workshops.

STANDARD interieur

De no-nonsense aanpak weerspiegelt zich ook in het interieur van de hand van Petillon Ceuppens architecten. Ook hier werd gezocht naar een kwalitatieve ‘standaard’ in plaats van een conceptueel decor. Het resultaat is een eenvoudig maar goed doordacht ontwerp dat trouw blijft aan de geschiedenis van het gebouw als industrieel pakhuis. Dit vertaalt zich in het gebruik van eerlijke, soms wat ruwe materialen als beton en fabriekstegels, aangevuld met massieve eiken tafels en banken. Petillon Ceuppens architecten gingen voluit voor een interieur dat in zijn eenvoud een toegankelijke en ongedwongen sfeer creëert. Niet meer, niet minder: gewoon een goede ‘standaard’.

Leuk weetje: het groen van de ramen heet officieel het 'Lamorinière groen', naar de Antwerpse Schilder Frans Lamorinière.

Wat is PAKT

Hotspot én hutsepot van ondernemers en stadslandbouwers die het hart van Antwerpen voeden met creativiteit en culinaire experimenten. In de gerenoveerde pakhuizen van PAKT werkt creatief en duurzaam ondernemend Antwerpen samen: bedrijven, ateliers, belevenissen, co-working,....Een bruisend ecosysteem in inspirerende ruimtes die creativiteit ademen.

Een greep uit andere PAKT ondernemers: sportclub Crossfit Antwerpen, technologisch bedrijf Bagaar, koffiezaak en -branderij Caffenation, architectenbureau Dieter Vander Velpen Architects, food concept Kasserole, model agency ULLA Models,...

't Dak van PAKT

Ook wel de grootste gemeenschappelijke daktuin van België. Inclusief kippen, bijenkasten en graskarpers.

1800 m2 daktuin - 200 m2 serre - 150 m2 hooi & strobalenteelt - 6 kippen - 30 fruitbomen - 360 vissen
inspirerende rondleidingen - workshops van zaadje tot tomaatje - lezingen met internationale en lokale sprekers

Contacteer lies@vonyellow.be voor meer informatie, beeldmateriaal of een interview. Wil je Standard graag uittesten? dat kan ook via lies@vonyellow.be

STANDARD